برای اینکه بتوانید در بازار کریپتوکارنسی معامله کنید، باید حساب فعال در صرافی ارز دیجیتال داشته باشید. انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین یا آلت کوین‌ بستگی به اهداف شخصی شما دارد. سایت‌های معتبر زیادی برای انجام معاملات شما وجود دارند که هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند. بیشترین کوین‌های معامله‌شده در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، بیت‌کوین، ریپل، اتریوم و چند آلت‌کوین دیگر هستند.

چرا بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم؟

خرید و فروش ارز دیجیتال شاید برای شما کمی گیج‌کننده و ترسناک باشد. چراکه بخشی از رسانه‌ها با انتشار اخبار پی‌درپی درباره کلاه‌برداری و مانور روی مسائل منفی بازار ارزهای دیجیتال، در تلاش برای منحرف کردن مردم از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال هستند. اگرچه ممکن است بعضی از این اخبار درست باشند، اما سرمایه‌گذاری و تجارت در ارز دیجیتال هیچ‌وقت به‌اندازه‌ی امروز، ساده نبوده است.

مهم‌ترین نگرانی در زمان خرید و فروش بیت کوین یا سایر رمزارزها، امنیت است. خواه هدف شما خرید و نگهداری طولانی‌مدت باشد یا کوتاه‌مدت. ممکن است شما هم تمایل داشته باشید که حریم خصوصی شما امن و ناشناس باقی بماند.

همچنین اگر به‌عنوان یک مبتدی، قصد سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین دارید لابد از خود می‌پرسید از کجا باید شروع کنم؟ برای داشتن حساب کاربری و معامله، از قبل باید بیت‌کوین داشته باشم؟ یا اینکه چطور پول را از حساب بانکی خود برای خرید بیت‌کوین واریز کنم؟ اینجا ما به همه این سؤالات شما پاسخ خواهیم داد. به همین دلیل در لیست زیر ۵ صرافی معتبر ارز دیجیتال ایرانی را برای شروع سرمایه‌گذاری یا انتقال دارایی‌ها پیشنهاد می‌کنیم. اما مهم است که در ادامه‌ی مسیر از کیف پول امن، برای حفظ دارایی‌های خود استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با بهترین صرافی رمزارز ایرانی، بررسی‌ ما را تا انتها دنبال کنید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی تحت‌وب یا نرم‌افزار تلفن‌همراه است که می‌توانید معاملات خریدوفروش بیت‌کوین، اتریوم و سایر آلت‌کوین‌ها را به‌وسیله‌‎ی انجام دهید.

این صرافی‌ها به دو شکل متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. در سیستم متمرکز شما با شارژ حساب خود و ثبت سفارش به‌صورت خودکار، می‌توانید معامله کنید. در ایران، صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال با سیستم متمرکز کار می‌کنند.

قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین صرافی ارز دیجیتال ایران برویم، لازم است که از آخرین اطلاعیه‌ی پلیس فتا در مورد معامله ارزهای دیجیتال مطلع باشید. البته در ایران هنوز هیچ قانون شفافی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال وضع نشده است. اما بر اساس آخرین اظهارات پلیس فتا:

در حال حاضر برای این مبحث جرم انگاری انجام‌نشده است ولی هنوز هم ورود به حوزه و بازار ارزهای دیجیتال برای بانک‌ها، مؤسسات مالی و صرافی‌ها غیرمجاز است.
[منبع: پلیس فتا]

 

بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه بتوانیم پاسخ کاملی به این سؤال بدهیم، چند معیار اصلی که در انتخاب صرافی آنلاین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری باید در نظر بگیرید را معرفی می‌کنیم.
این معیارهای اصلی عبارت‌اند از:

پشتیبانی (Support)
یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالین بازار رمزارزها، راهنمایی‌های به موقع و رفع سریع مشکلاتی است که در فرآیند معاملات اتفاق می‌افتد. گاهی ممکن است که در مورد امکانات یا خریدوفروش سوالی داشته باشید و نیاز دارید که این سؤال شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده شود. پشتیبانی صرافی ارزهای دیجیتال یکی از معیارهای اصلی است که باید حتماً بررسی کنید.

رتبه الکسا (Alexa Raking)
گرچه رتبه الکسا معیار کامل و خوبی برای سنجش اعتبار سایت‌های صرافی آنلاین نیست، اما با بررسی رتبه‌ی الکسا سایت‌ها می‌توان میزان اعتبار و تعداد کاربرهای صرافی‌ها را پیش‌بینی کرد. هرچقدر رتبه به سمت عدد یک، نزدیک‌تر باشد، تعداد کاربرها و بازدیدها بیشتر خواهد بود.

میزان کارمزد (Commission)
اگر حجم معاملات شما به‌مرور بیشتر شود، نرخ کارمزد به یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب یک صرافی ایده‌آل ارز دیجیتال تبدیل خواهد شد. بعضی از این صرافی‌ها کارمزدهای بالا و پایینی در معامله با ارزهای دیجیتال یا ریال دارند که در بلندمدت می‌تواند روی مقدار دارایی‌های شما تأثیرگذار باشد.

تجربه کاربری (UX)
سرعت در ثبت و انجام سفارشات، یکی از اصلی‌ترین موارد برای تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای است. تجربه کاربری یا همان UX تأثیر زیادی در این موضوع دارد. بسیاری از صرافی‌ها مدام در حال به‌روزرسانی سیستم خود برای بهینه‌‌سازی رابط کاربری هستند. اما در سوی دیگر بعضی از صرافی‌ها ممکن است سال‌ها رابط کاربری خود را تغییر ندهند.

حداقل مبلغ سفارش (Minimum Order Amount)
با توجه به کاهش ارزش ریال، گاهی ممکن است حداقل مبلغ تعیین‌شده برای انجام سفارش در صرافی‌های ایرانی، از کل مبلغ اولیه شما برای شروع معامله بیشتر باشد! درنتیجه باید تلاش کنید صرافی‌ای را انتخاب کنید که حداقل مبلغ سفارش آن کمتر از بقیه باشد.

قابلیت پیگیری و شکایت

بااینکه هیچ قانون شفافی در این مورد تدوین‌نشده است، اما امکان پیگیری تراکنش‌ها مزیت اصلی صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایرانی است.

طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی:

هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان جرم دانست مگر آنکه به‌موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین‌شده باشد. (منبع)