از 9 تا 14 سپتامبر نوزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در شهر خلاق اصفهان ، در باغ-موزه تاریخی کاخ چهلستون برگزار شد. 120 غرفه از استانهای ایران در این نمایشگاه بزرگ ، صنایع دستی ایران را به نمایش می گذارد که هر سال در ماه سپتامبر صنایع دستی ایران را برجسته می کند.

همه استانهای ایران شاهد دانش فنی خاصی هستند که در طول تاریخ انجام شده و مبتنی بر شرایط محیطی مختلف است. شهر اصفهان پایگاه اصلی صنایع دستی ایران بوده است ، به همین دلیل میزبان چندین سال این نمایشگاه ملی است که تنوع فرهنگهای ایرانی را از طریق صنایع دستی برجسته می کند. این رویداد ضمن ایجاد شبکه های خلاق ، باعث تبادل نظر بین صنعتگران می شود. آثار هنری هم نمایش داده شده و هم قابل فروش هستند که به زنجیره ارزش صنعت خرید صنایع دستی کمک می کند و دسترسی به صنایع دستی کلیه شهرهای ایران را فراهم می کند.

مبنع : تبیان

استارتاپ

صنایع دستی در بستر تاریخ ایران: سرزمین ایران یکی از کهن ترین کشورهای آسیایی در دوران باستان است که در آن امپراتوریهای بزرگی مانند مادها، هخامنشیان، اشکانیان و سامانیان فرمانروایی می کرده اند. قدرت، سیاست، اقتصاد، دین و نظام اجتماعی آنها بخشی از تاریخ و تمدن ایران می باشد. قدیمی ترین اطلاعاتی که از سرزمین ایران در دوران باستان به ما رسیده، علاوه بر متون دینی اوستا نوشته هایی است که از هرودوت و فیثاغورث بر جای مانده است. پیشتر گفتیم که: هنر عبارت است از واکنش معنوی انسان از دریافت زیبایی های خلقت و فضیلت های انسانی و بیزاری از زشتی و پلیدی هاست. هنر تجلی خلقت است و بس به گواه تاریخ، ایران یکی از کهن ترین سرزمین ها است، که خلافت انسان را بر زمین پذیرفته و آغاز تمدن روستایی و سپس شهری را بنیان گذارده است. اگر دستاوردها و ابداعها و آفرینش های هنر انسان را برای بهبود زندگی و کیفیت خوب زیستن هنر بدانیم، ایران یکی از کهن ترین مهدهای هنر است.